Eigen databaas of dataslaaf?

Eigen databaas of dataslaaf?

Ieder individu beheert zelf z’n persoonsgegevens, bekijkt ze en corrigeert ze, en bepaalt met welk doel zij of hij deze voor welke periode deelt met verwerkende partijen zoals gemeenten, dokters en instellingen. Hoe mooi zal dat worden? Lees meer over dit onderwerp op: https://ibestuur.nl/nieuws/wordt-de-burger-eigen-databaas

Onwettig verstrekken van bijzondere persoonsgegevens leidt tot schade vergoeding

Onwettig verstrekken van bijzondere persoonsgegevens leidt tot schade vergoeding

Uitkeringsinstantie UWV moet een werkneemster 250 euro schadevergoeding betalen omdat het onterecht informatie met de nieuwe werkgever van de werkneemster deelde over haar eerdere burn-out. Dat is in strijd met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zo is het oordeel van de rechtbank Amsterdam. Lees meer over dit onderwerp op: https://rechtennieuws.nl/59884/uwv-moet-250-euro-schadevergoeding-betalen-na-datalek/

AP: MenZis dwangsom van 50.000 euro voor ongeautoriseerde toegang Zorgverzekeraar

Menzis moet van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een dwangsom van 50.000 euro betalen omdat mensen binnen de organisatie mogelijk ongeautoriseerd toegang hadden tot gezondheidsgegevens. Dat meldt Menzis donderdag in het jaarverslag van 2018. Gegevens die medewerkers vanwege hun functie niet mochten inzien, konden toch worden opgevraagd. De toezichthouder sluit op basis van het onderzoek niet … Lees meer